Smaller Default Larger

Wycieczka klas 5 i 7 w ramach projektu „Poznaj Polskę”

Uczniowie klas 5 i 7 Szkoły Podstawowej w Dominikowicach — w ramach projektu „Poznaj Polskę” Ministerstwa Edukacji i Nauki — wzięli udział w jednodniowej wycieczce szkolnej.

Tuż po godzinie 6 rano, 4 października 2022 roku, rozpoczęliśmy szkolną wyprawę. Pierwszym punktem naszej eskapady był Zamek Królewski w Chęcinach. Pod okiem wykwalifikowanego przewodnika poznaliśmy dzieje zamku i losy dawnych mieszkańców. Dowiedzieliśmy się, że warownia była kiedyś obiektem wysokiej rangi, ośrodkiem życia politycznego, miejscem przechowywania skarbca koronnego, rezydencją rodzin królewskich i więzieniem stanu. Największe wrażenie zrobiło jednak na nas wejście na wysoką basztę zachodnią, skąd rozpościerał się piękny widok na ziemię świętokrzyską. Zwiedziliśmy także skarbiec, kaplicę, wieżę więzienną, strażnicę, loch oraz stanowisko do strzelania z łuku. Po aktywnym i niezwykle interesującym zwiedzaniu mieliśmy czas na zakup pamiątek.

Kolejnym punktem było Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu. Spędzony tam czas był bardzo pouczający, atrakcyjny i aktywny. Zwiedziliśmy dwie wystawy o charakterze multimedialno-mechatronicznym: „Człowiek – niezwykła maszyna” (podejmująca zagadnienia związane z budową i funkcjami życiowymi człowieka) oraz „Człowiek – trybik w machinie przyrody” (dotycząca zagadnień ekologiczno-przyrodniczych).

Ostatnim etapem naszej wycieczki było zwiedzanie Jaskini Raj. Trasę turystyczną o długości 180 metrów przeszliśmy wraz z przewodnikiem, który wprowadził nas w fascynujący świat jaskiń. Dowiedzieliśmy się, czym jest kras i jak powstają jaskinie. Nauczyliśmy się odróżniać stalaktyt od stalagmitu. Poznaliśmy życie dawnego mieszkańca jaskini (neandertalczyka) oraz prehistoryczne zwierzęta (mamuta, tygrysa szablozębnego i niedźwiedzia jaskiniowego). Mieliśmy też niebywałą okazję zobaczyć w jaskini nietoperze, które powoli zaczynają się wybudzać z zimowego snu.

Głównymi celami wyjazdu było poznanie historii i kultury naszego kraju, poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego i kulturalnego oraz rozbudzenie w nas zainteresowania naukami przyrodniczymi poprzez kreatywne działania edukacyjne. Kolejnym, równie ważnym aspektem wycieczki, była integracja zespołów klasowych oraz zachęcenie do aktywnego, inspirującego spędzania wolnego czasu.

To była wyjątkowo ciekawa lekcja, jednak nie w szkolnej ławce, a w zupełnie innej scenerii.

 

Uczniowie z klasy 7