Aktualności

Współpraca międzypokoleniowa w naszej szkole

W okresie od 4 lutego 2025 r. do 20 marca 2025 r. w naszej szkole odbywały się warsztaty w ramach „Szkoły międzypokoleniowej”, której pomysłodawcą jest Państwowy Instytut Badawczy NASK. Warsztaty miały na celu zapoznać seniorów z bezpiecznym korzystaniem z urządzeń cyfrowych takich jak laptopy czy smartfony. W zajęciach brało udział ponad 20 seniorów i tyle samo uczniów. Koordynatorem projektu był dyrektor szkoły i nauczyciel informatyki Tomasz Szczepanik. Zajęcia odbywały się w dwóch grupach. Podczas 6 spotkań uczniów z seniorami uczniowie wcielili się w role ekspertów i pomagali seniorom zgłębiać tajniki korzystania z urządzeń cyfrowych.

Tematy wiodące projektu obejmowały następujące zagadnienia: pierwsze kroki z technologią, podstawy bezpieczeństwa w internecie, rozrywka w internecie, internet jako codzienne wsparcie, phishing i metoda „na wnuczka”, oszustwa w internecie.

W trakcie każdych zajęć oprócz głównej tematyki projektu przeznaczaliśmy część czasu na przekazanie informacji o nowinkach technicznych takich jak: drukarki 3D czy sztuczna inteligencja. Ponadto każdy senior mógł zapytać i rozwiązać bieżące problemy z funkcjonowaniem i obsługą swojego sprzętu z pomocą ucznia, bądź lidera projektu.

Po ostatnich zajęciach odbyło się uroczyste spotkanie podsumowujące projekt wraz z wręczeniem certyfikatów i pamiątkowym zdjęciem.

Widząc zaangażowanie na zajęciach oraz przejęcie uczniów swoją rolą sądzę, że realizacja projektu „Szkoła Międzypokoleniowa” zakończyła się zrealizowaniem głównych celów, jakie sobie postawiliśmy. Seniorzy mogli nabyć lub pogłębić swoją wiedzę i umiejętności dotyczące technologii cyfrowych. Z kolei uczniowie mogli podzielić się swoimi umiejętnościami. Ponadto pomiędzy dwoma pokoleniami zaistniała nić porozumienia. Dzięki wspólnej integracji i czasowi spędzonemu wspólnie na zajęciach powstało wiele pomysłów na kolejne zajęcia z różnych dziedzin.

Dla przypomnienia najważniejszych zagadnień prezentujemy poniżej małą „ściągawkę” z zajęć:

Zajęcia 1 – Pierwsze kroki z technologią

Przeglądarka Google Chrome: jeśli chcesz otworzyć nową stronę kliknij w ikonkę „+” i wpisz adres strony lub słowa kluczowe. Po skorzystaniu ze strony zamknij stronę klikając w liczbę informującą o ilości włączonych stron a następnie kliknij w „x” przy karcie zamykanej.
Wpisywanie nazw stron internetowych i adresów e-mail: można WIELKIMI lub małymi literami (nie ma znaczenia wielkość liter).
Wpisywanie hasła: wielkość liter ma znaczenie – musisz wpisać dokładnie tak, jak masz ustalone w haśle.

Zajęcia 2 – Podstawy bezpieczeństwa w internecie

Zasady bezpiecznego hasła:
Co najmniej 8 znaków, w tym co najmniej 1 litera wielka, 1 mała, 1 cyfra, 1 znak niealfanumeryczny. W haśle nie mogą znajdować się słowa oraz żadne związane z właścicielem hasła dane, t. j. numer domu, wiek, data urodzenia.
Jak ustalić hasło łatwe do zapamiętania a trudne do odgadnięcia?
Ustal sobie zdanie i pierwsze litery tego zdania będą stanowić hasło np.
Mam 3 super wnuków: Jaś, Ala, Tomek
Hasło na podstawie takiego zdania może brzmieć: M3sw:JAT

Zajęcia 3 – Rozrywka w internecie

Jeśli chcesz przeglądać widok mapy w Google Maps z poziomu ulicy:
Na komputerze: kliknij w symbol ludzika i przeciągnij go na wybraną przez Ciebie drogę;
Na smartfonie: kliknij w symbol warstw i włącz warstwę „Street View”, następnie kliknij wybraną przez Ciebie drogę.
Jak uruchomić quiz w Kahoot!
Wejdź na stronę kahoot.it i wpisz kod PIN gry, a następnie podaj swoją nazwę, która Cię będzie identyfikować podczas gry.

Zajęcia 4 – Internet jako codzienne wsparcie

Płatności BLIKIEM: w aplikacji Twojego banku wygeneruj kod BLIK (6 cyfr) następnie wprowadź ten kod w miejscu płatności (na terminalu w sklepie lub podczas płacenia w internecie). Wróć do aplikacji banku i potwierdź płatność. UWAGA! Zanim potwierdzisz płatność upewnij się, że podczas potwierdzania informacje o płatności dotyczą Twojej transakcji (sprawdź czy zgadza się kwota i tytuł za co płacisz). Nigdy nie podawaj kodu BLIK przez telefon nieznajomym. Płać kodem BLIK tylko za transakcje, które samodzielnie inicjujesz.

Zajęcia 5 – Phishing i metoda „na wnuczka”

Pamiętaj, że oszuści chcą w Tobie wywołać zaniepokojenie, aby uśpić Twoją czujność i aby Twoje działania były wymuszone presją czasu. Upewnij się, że osoba, z którą rozmawiasz jest tą, za kogo się podaje. Zweryfikuj opisaną sytuację pod numerem 997 lub 112. Pamiętaj, aby najpierw skutecznie się rozłączyć i dopiero wybrać numer policji.
Zapamiętaj!
– pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o hasło ani o kod PIN;
– policja nigdy nie poprosi Cię o Twoje pieniądze do wykorzystania w jakiejkolwiek akcji.

Zajęcia 6 – Oszustwa w internecie

Zapamiętaj!
– jeśli otrzymujesz wiadomość o wygranej, zastanów się czy uczestniczyłeś w takiej grze;
– jeśli oferta posiada cenę bardzo niską może okazać się oszustwem, a jeśli ktoś dzwoni do Ciebie, że musisz się na nią szybko zdecydować i wpłacić pieniądze – najprawdopodobniej jest oszustwem. Atrakcyjne oferty szybko znajdują chętnych i nikt nie musi za Tobą wydzwaniać, żeby się na nią decydować.

tekst i zdjęcia: Tomasz Szczepanik

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Dominikowicach
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.