
Notatka Erasmus
Pierwsze koty za płoty…
Za nami rok 2017 i pierwsze kroki, które stawialiśmy w projekcie Erasmus+. Od listopada aktywni uczestnicy projektu spotkali się klika razy oraz pracowali w sieci na portalu Edmodo.
W listopadzie zadaniem uczniów w międzynarodowej klasie Edmodo było opracowanie ciekawych zadań dla najmłodszych uczniów o tematyce ekologicznej, aby mogli przygotować się do konkursu Eco-Happy Kids. Konkurs ten dla uczniów gminy Gorlice odbędzie się w naszej szkole 1 marca 2018 roku. Natomiast zadanie grudniowe opublikowane przez nauczycielkę z Węgier Szilvię Domok polegało na wykonaniu ozdoby świątecznej z materiałów pochodzących z recyklingu. Wasze prace, drodzy uczniowie, były bardzo ciekawe i okazuje się, że można stworzyć całkiem pomysłowe rzeczy. Powstał nawet jeden film wykonany przez naszą uczennicę Magdę z klasy II gimnazjum.
W listopadzie pracowaliśmy również nad prezentacją na temat zagrożeń ekologicznych w Polsce. Uczniowie podjęli tematy: smog, katastrofa po huraganie w miejscowości Suszek, powodzie, wycinka drzew w Puszczy Białowieskiej. Prezentacje ze wszystkich krajów będą opublikowane jako jeden z rezultatów projektu na Platformie Rezultatów Projektów Erasmus+ – jest to stronie Komisji Europejskiej.
22 listopada 2017 r. po raz pierwszy połączyliśmy się z naszymi partnerami za pomocą Skype’a. Miała to być wideokonferencja łącząca wszystkie 6 krajów, ale z przyczyn technicznych udało się nam nawiązać połączenie jednocześnie z Litwą, Węgrami i Portugalią, a potem indywidualnie z Estonią. Uczniowie mogli się zobaczyć, pozdrowić, opowiedzieć, czym się interesują.
29 listopada 2017 r. pani Anna Ziemba przeprowadziła w dwóch grupach zajęcia laboratoryjne, podczas których uczniowie zajmowali się badaniem jakości próbek gleby zebranych z różnych stanowisk. Gleba ogrodowa okazała się bogata w sole mineralne, natomiast próbki zebrane blisko dróg miały gorszą strukturę oraz były kwaśne, co świadczy o ich zanieczyszczeniu. Zajęcia praktyczne zawsze są ciekawsze i bardziej ekscytujące. Miejmy nadzieję, że pierwsze doświadczenia nabyte w szkole podstawowej staną się motorem do dalszego rozwoju.
Grudzień upłynął nam pod znakiem świątecznych przygotowań. We współpracy z firmą Arpi został opracowany projekt kalendarza na rok 2018 oraz tablica informacyjna Erasmus+. 13 grudnia uczniowie spotkali się, aby wykonać i napisać kartki świąteczne do wszystkich naszych partnerów, które jeszcze przed świętami wraz z kalendarzami powędrowały do Włoch, Litwy, Estonii, Portugalii i na Węgry. Niektóre szkoły otrzymały nasze paczki jeszcze w grudniu, natomiast najpóźniej przesyłki dotarły do Estonii i na Węgry – 8 stycznia 2018 roku.
Małgorzata Takeuchi
Notatka dotycząca realizacji projektu
Za nami pierwsze dwa miesiące organizacyjne w realizacji międzynarodowego projektu „What’s your impact on Earth?”. Co wydarzyło się i jak rozpoczęła się współpraca szkół?
Pierwszym etapem realizacji projektu było zapoznanie nauczycieli, uczniów i rodziców z założeniami oraz działaniami zaplanowanymi na najbliższy rok. Ogłosiliśmy również konkurs na logo projektu. Dziękujemy za wszystkie prace, które wpłynęły do organizatorów. Prace znalazły uznanie u naszych partnerów, którzy pomogli nam wybrać najlepsze logo, tak więc, drodzy uczniowie, oceniało was międzynarodowe jury.
Informacje o naszym projekcie można znaleźć w różnych miejscach w sieci – na facebooku pod nazwą „What’s Your Impact on Earth? – an Erasmus Project 2017-2019” – zapraszamy do przeglądania migawek z innych szkół, udostępniania i prosimy o „like”.
Powstała strona projektu, znajdziecie ją w sieci pod nazwą: www.whatsyourimpact.eu
W październiku w naszej szkole odbyło się spotkanie dla młodzieży, podczas którego został ogłoszony regulamin naboru na wyjazdy międzynarodowe. Regulamin ten jest ważnym dokumentem, ponieważ na szkolenia zagraniczne możemy zabrać tylko 10 uczniów. Zachęcamy do zapoznania się z nim, aby wiedzieć, co zrobić i zdobyć jak najwięcej punktów. Zostały założone karty uczestników projektu do odnotowania aktywności i zadań wykonanych przez każdego ucznia.
Rozpoczęliśmy też pracę z narzędziem Edmodo – powstała międzynarodowa klasa projektowa. Uczniowie będą mieli różne zadania do wykonania związane z nauką języka angielskiego i tematyką projektu.
Kolejnym miejscem spotkań „w sieci” jest platforma eTwinning. Co to jest? eTwinning to platforma współpracy dla pracowników szkół, nauczycieli, którzy wspólnie z innymi szkołami, krajami mogą realizować projekty, dzielić się wiedzą i doświadczeniem. Jest tu zarejestrowanych 514 330 nauczycieli, 188 997 szkół. Tutaj również dla użytkowników tego portalu stworzono stronę projektu, na tak zwanym twinspace.
Przed nami dwa lata wspólnej pracy, lecz wierzymy, że realizacja projektu przyniesie wymierne korzyści nie tylko dla szkoły, ale także całej społeczności lokalnej. Dla kadry pedagogicznej udział w projekcie będzie szansą na wymianę doświadczeń, rozwój osobisty i zawodowy, świeże spojrzenie na swój warsztat pracy. Uczniowie dzięki podejmowanym inicjatywom wzmocnią umiejętności współpracy, współdziałania, a jednocześnie podniosą biegłość językową.



tekst: Małgorzata Takeuchi
zdjęcia: Małgorzata Takeuchi

Logo Erasmus
