
Erasmus
Wsparcie Komisji Europejskiej dla produkcji tej publikacji nie stanowi poparcia dla treści, które odzwierciedlają jedynie poglądy autorów, a Komisja nie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie informacji w niej zawartych.
Zakończenie projektu
W tym roku kończymy już 2-letni projekt realizowany wspólnie z naszymi partnerami. Uczyliśmy się przede wszystkim tego, jak dbać o środowisko wokół nas, wymieniając się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami i uczniami z zagranicy. Wspólnie wykonaliśmy szereg zadań pomocnych w zrozumieniu zjawisk, które zachodzą w otaczającym nas świecie. Niezwykłym atutem tego projektu była możliwość spotkania w krajach i domach uczniów z 6 krajów europejskich. Rodziny przyjmowały uczniów niezwykle ciepło i życzliwie. 16 maja 2019 r. odbyło się spotkanie podsumowujące naszą działalność połączone z konkursem piosenki ekologicznej. Nasza absolwentka Magdalena Bąk na forum zgromadzonych przedstawicieli nauczycieli i uczniów z gminy Gorlice tak podsumowała swój udział w projekcie:
„W marcu 2018 r. wraz z trzema koleżankami miałam możliwość wyjazdu do przepięknej Portugalii, do miasta Ponte-de-Sor. Tematem całego projektu była odpowiedź na pytanie, jaki mamy wpływ na powietrze, wodę, glebę i jakość jedzenia. Wyjazd ten był dla nas świetną lekcją zarówno poznania tematyki projektu poprzez udział w warsztatach i wykładach, jak i odważniejszego posługiwania się językiem angielskim. W Portugalii poznałyśmy bardzo dużo osób, z którymi kontakt utrzymujemy do dziś. Uważam, że była o dla nas również lekcja umiejętnego pakowania walizek, aby nie przekroczyć limitu bagażowego. Chwile spędzone w Portugalii były niezapomniane, śmiało mogę powiedzieć, że była to moja najlepsza podróż, nie było to tylko doświadczenie szkolne, ale także życiowe.”
Niezapomniana wyprawa do Włoch
Ostatnia wizyta uczniów w ramach projektu Erasmus+ odbyła się w dniach 20-24 maja br. Celem naszej podróży były Włochy. Doznaliśmy tam niezwykłych wrażeń i nabyliśmy nowych doświadczeń.
W pierwszym dniu naszego pobytu w słonecznej Italii poznaliśmy rodziny, u których mieliśmy mieszkać przez najbliższy czas. Na początku niektórzy z nas mieli problem z nawiązaniem nowych znajomości i odnalezieniem się w całkiem innym otoczeniu.
W kolejnym dniu zwiedziliśmy Pescarę i miejscowość Ripa Teatina, w której odbył się pokaz walk rycerzy. Mieliśmy okazję zobaczyć niezwykłe zabytki i architekturę miasta. Oczywiście nie obeszło się bez zrobienia kilku pamiątkowych zdjęć. Około 19.00 wróciliśmy do rodzin na pyszną, włoską kolację.
W trzecim dniu odwiedziliśmy nadmorskie miasto Francavilla, w którym zawitaliśmy do winnicy. Potem pojechaliśmy do szkoły. Tam czekały na nas warsztaty robienia ciasta na pizzę i makaron. Po tym nadszedł czas na najbardziej wyczekiwaną część naszej wizyty – prezentacje multimedialne uczestników z każdego państwa.
W następnym dniu wybraliśmy się na wcześniej zaplanowaną wycieczkę w góry – do serca Abruzji. Pogoda dopisywała, a pięknie widoki w drodze przez Campo Imperatore stale nas zaskakiwały. Na obiad zjedliśmy arusztel. Wcześniej odbyliśmy niezwykłą wizytę w centrum naukowym Laboratori Nazionali Del Gran Sasso, gdzie w wydrążonym pod skałami laboratorium (w celu wyeliminowania promieniowania) prowadzi się badania nad neutrino. Po męczącym dniu nadszedł czas powrotu do domów.
Ostatni, piąty dzień, był czasem rozstania. Pożegnaliśmy przyjaciół, znajomych i ludzi, z którymi spędzaliśmy fantastyczne chwile. Dla wielu z nas było to trudne. Resztę dnia poświeciliśmy na zakupy i zwiedzanie Pescary. Aby pożegnać Włochy, wybraliśmy się na plażę, a tam śmiechom i dobrej zabawie nie było końca. O 19.00 zjedliśmy pizzę w lokalnej restauracji, następnie spakowani i w cudownych nastrojach pojechaliśmy z naszymi opiekunami na lotnisko. O 21:30 wylecieliśmy do Polski.
Jesteśmy niezmiernie wdzięczni za możliwość uczestnictwa w projekcie i wyjazd do Włoch. Nigdy nie zapomnimy tych pięciu niezwykłych dni oraz przyjaciół, których wówczas poznaliśmy. Dziękujemy!
Magdalena Duda
„Porady na plamy”
W marcu 2019 r. uczniowie kontynuowali pracę nad cyklem tematycznym związanym z wodą i realizowanym w ramach naszego projektu. Klasa IV pod opieką wychowawczyni -pani Iwony Mazur – poszukiwała informacji na temat metod wywabiania plam, które byłyby naturalne i nie powodowały zanieczyszczenia wody detergentami. Uczniowie pracowali w grupach i parach, wykonali fantastyczne foldery – poradniki,
a najlepsze prace zostały ocenione przez komisję konkursową. A oto autorzy najciekawszych prac:
I miejsce – Zuzanna Kita
– Kornelia Knapik
II miejsce – Radosław Szilder, Jakub Karp, Wiktor Zwierz, Gabriel Mytych
– Paulina Bolek, Magdalena Miarecka, Filip Zawadowicz,
III miejsce – Kacper Zawadowicz
– Aleksandra Wąs i Piotr Kurylak
– Kacper Nalepa, Sebastian Rachel, Krystian Drąg
„Ile jest chemii w żywności ?”
Kolejnym naszym zadaniem projektowym realizowanym wokół tematu żywności było przeanalizowanie tego, ile i jakie składniki chemiczne znajdują się w produktach żywnościowych. Pracowaliśmy w dwóch grupach. Pod opieką pani Anny Ziemby uczniowie klasy IV analizowali etykiety spożywcze produktów najczęściej lubianych i kupowanych przez młodych ludzi. Podczas zajęć nauczyli się ich klasyfikacji, dowiedzieli się, które produkty są najbardziej szkodliwe, a na końcu wykonali plakaty ilustrujące swoje „badania”. Druga grupa pracowała pod opieką pani Karoliny Górskiej. Uczniowie nagrali film edukacyjny podczas swoich zakupów w sklepie.
„Od ziarenka do…”
Aby poznać stare metody pozyskiwania zboża i mąki, uczniowie klasy IV w piątek, 11 maja 2019 r., pojechali do wsi Gładyszów położonej na południowych kresach Polski. Odwiedzili gospodarstwo ekologiczne „Dziubyniłka”, w którym można zapoznać się z kulturą grupy etnicznej Łemków i dowiedzieć się, jak trudnym zadaniem była produkcja chleba. Uczniowie wzięli udział w warsztatach „Od ziarenka do…” w ramach realizowanego projektu Erasmus+ „What’s your impact on earth”.
Ludzie wypiekają i jedzą chleb już od 12 tysięcy lat. Prawdopodobnie pierwszym chlebem było pieczywo zbożowe w postaci ugotowanej pasty, będącej mieszanką różnych zbóż i wody. Pierwszym uprawianym zbożem przez człowieka było proso. Traktowano je jako podstawowy składnik posiłków człowieka. Kolejnym zbożem znanym przez człowieka była pszenica. Chińczycy zaczęli ją uprawiać przed 5 tysiącami lat.
Na zdjęciach widzimy jeszcze kłosy żyta i owsa. Latem podczas zbiorów wiązano zboże w snopki. Do wiązania snopków służyło powrósło. Pierwszym zadaniem rolnika było oddzielenie ziaren od słomy. Przez tysiące lat ziarno było młócone ręcznie za pomocą cepów. Były to dwa kije połączone rzemieniem. Jednym kijem uderzano mocno w ścięte zboże.
Nasi uczniowie spróbowali nauczyć się tej ciężkiej pracy, a także poznali zasady działania żaren i młockarni. Z czasem żarna zastąpiono innymi urządzeniami. Powstały mechaniczne urządzenia do mielenia ziarna, do których zaprzęgano konie lub woły oraz wykorzystywano wiatraki.
Na zdjęciach prezentujemy mały wiatrak, który można było przekręcać zgodnie
z kierunkiem wiatru. Siła podmuchu poruszała urządzenia do przemiału ziarna. Uzyskaliśmy już mąkę. Czas na pieczenie chleba.
Czwartoklasiści wykonali i upiekli tradycyjne placki zwane podpłomykami
i oplackami – małe kluseczki z mąki razowej gotowane na wodzie.
Podczas naszej wyprawy można było jeszcze spróbować wytłaczać olej z siemienia lnianego w specjalnych naczyniach drewnianych, poznać sprzęty domowe w starej izbie łemkowskiej, dowiedzieć się, jak pozyskiwano len do szycia ubrań.
„Przepis na szczęście”
W kwietniu i maju nasi uczniowie opracowali przepisy kuchni polskiej, które trafią do międzynarodowej księgi przepisów kulinarnych. Najważniejszym celem tego zadania było uświadomienie sobie, że smaczne produkty żywnościowe pochodzą nie tylko
z supermarketów, ale można je pozyskać z roślin uprawianych w naszych ogródkach. W ten sposób dbamy o środowisko, ponieważ żywność pochodząca z naszego terenu nie musi pokonywać długiej drogi w transporcie, wpływającym na jakość powietrza. Przepisy opracowane w języku angielskim i w formie prezentacji multimedialnych wykonali uczniowie klasy V b. Komisja wybrała najlepsze prace i nagrodziła zwycięzców:
I miejsce – Igor Kozioł
II miejsce – Martyna Duduś i Natalia Gruszczyńska
III miejsce – Oliwia Szczocarz
Wyjazd do Estonii to realizacja kolejnych działań w ramach programu Erasmus+. W spotkaniu w Tallinie (25 – 29 marca br.) wzięli udział nauczyciele i uczniowie z naszej szkoły, Litwy, Portugalii, Węgier, Włoch i oczywiście Estonii.
Były gry integracyjne, zwiedzanie starego miasta, prezentacje, które każda grupa zrobiła w swoim kraju. Przeszliśmy szlakiem turystycznym przez bagna, strzelaliśmy z łuku oraz jeździliśmy na sankach. Odwiedziliśmy także Centrum Nauki, w którym na nowo poznawaliśmy prawa fizyki oraz oglądaliśmy różne doświadczenia chemiczne.
W Muzeum Morskim zaznaliśmy trochę rywalizacji w grupach…
W piątek jednak musieliśmy opuścić naszych nowych przyjaciół i ich rodziny, choć mamy nadzieję że jeszcze się spotkamy!
Krzysztof Kędzior, kl. VIII
Poznaj szkołę na Litwie!
Mała miejscowość Joniski na Litwie była gospodarzem drugiego spotkania projektowego. Koordynatorzy projektu oraz nauczyciele ze wszystkich krajów partnerskich spędzili tu 4 dni, od 8 do 11 października 2018 roku, szczegółowo omawiając ubiegły rok oraz nasze plany na rok szkolny 2018/2019. Uczniowie przygotowali dla nas miłe przyjęcie w szkole, prezentując swoje umiejętności taneczne i wokalne. Występy były na bardzo wysokim poziomie. Szkoła na Liwie to odpowiednik naszego gimnazjum i szkoły średniej. Są tu liczne specjalistyczne bardzo dobrze wyposażone pracownie, świetna stołówka, oddzielna aula i sala gimnastyczna. Teren wokół szkoły sprzyja uprawianiu sportów, ponieważ znajduje się tam duże boiskiem do piłki nożnej, a do szkoły przylega również park, w którym można spędzać przerwy.
System edukacji na Litwie jest nieco skomplikowany. Po ukończeniu klas najmłodszych w 4-letniej szkole podstawowej, uczeń, mając zaledwie 10 lat, może wybrać bardzo różne ścieżki edukacji. Są to:
- Ogólnokształcąca szkoła średnia I stopnia – wiek: 10 -17 lat
- Gimnazjum (ogólnokształcąca szkoła średnia I stopnia) – wiek: 15 – 17 lat
- Zawodowa szkoła średnia I stopnia – wiek: 14 – 16/17 lat
- Ogólnokształcąca szkoła średnia I stopnia – wiek: 11/12 – 22 lata
Podczas spotkania mieliśmy także okazję zapoznać się z piękną architekturą litewskiej stolicy – Wilna. Wizyta była naprawdę udana.
CYKL „Water around us”, czyli woda wokół nas
PAŹDZIERNIK 2018
- Co to jest indeks biotyczny, czyli „Biotic index”?
- Pobranie próbek wody do analizy oraz badanie zwierząt żyjących
w rzece Ropie w celu ustalenia indeksu biotycznego.
„Warsztaty w terenie – dorzecze rzeki Ropy, badanie jakości wody w górnym i dolnym biegu rzeki od Wysowej do Biecza“
TERMIN: 18.10.2018, CZWARTEK
LISTOPAD 2018
- Badanie jakości pobranych próbek wody w laboratorium, przygotowanie rezultatów na spotkanie międzynarodowe.
- Wykonanie książki – ebooka ze zdjęciami i informacjami na temat życia w wodach naszego regionu – rzeki, jeziora, stawy. Nauka nowego programu do wykonywania książek cyfrowych. Publikacja na stronie projektu i
GRUDZIEŃ 2018
- Wykonanie zadań na platformie edukacyjnej Edmodo.
CYKL „Good to know”, czyli dobrze wiedzieć…
STYCZEŃ 2019
· Opracowanie poradnika dotyczącego zmniejszenia zanieczyszczenia wody (np. jak usunąć plamy z ubrań/drewna/stali/ceramiki bez użycia substancji zanieczyszczających środowisko), wymiana dobrych doświadczeń między krajami.· Wykonanie prezentacji, filmów lub przeprowadzenie wywiadu w środowisku lokalnym na temat gospodarki wodnej.
CYKL ‘Water inquiry”, czyli wywiad na temat wody
LUTY 2019
- Grupa „detektywów” z każdej klasy dowie się, co uczniowie piją oraz wykona plakaty, grafiki na temat naszych przyzwyczajeń.
- Ankieta na temat oszczędności wody opracowana przez uczniów z Portugalii.
MARZEC 2019
- Przygotowanie uczniów na wyjazd od Estonii – 3 osoby.
- Wyjazd w terminie 25-29.03.2019
CYKL – „Made at home: What a taste!”
… czyli domowej roboty – Co za smak!
KWIECIEŃ 2019
- Warsztaty kulinarne, samodzielne upieczenia chleba, wykonanie przetworów itp.
- Stworzymy książkę z 2-3 przepisami kulinarnymi z każdego kraju na przetwory domowej roboty.
CYKL – „Investigating Nutrition Information”
…czyli dochodzenie na temat wartości odżywczych
MAJ 2019
· Badanie etykiet informacyjnych na produktach spożywczych w celu określenia substancji szkodliwych dla zdrowia. · Uczniowie wybiorą dzień, w którym zapiszą swoje menu obiadowe i oszacują, jaką odległość przebyły produkty zanim wykonano z nich dania. Formularz zostanie opracowany we Włoszech.
- Przygotowanie uczniów na wyjazd do Włoch – 4 uczniów
- Termin: 20-24 maja 2019
CZERWIEC 2019
Podsumowanie projektu
Badanie jakości wody
Po wakacyjnej przerwie powróciliśmy do realizacji projektu w ramach partnerstwa szkół Erasmus. W październiku 2018 roku, po spotkaniu koordynatorów na Litwie, wszystkie plany na kolejny rok szkolny zostały sprecyzowane i szczegółowo omówione. Wkroczyliśmy w nowy etap, a jest nim problematyka dotycząca ochrony wody, badania poziomu zanieczyszczeń naszych wód w regionie oraz świadomość zachowań proekologicznych. Partnerzy zdecydowali, że każdy kraj wybierze jeden akwen wodny do zbadania. W zależności od terenu może to być rzeka, jezioro, potoki, stawy, a nawet morze. My wybraliśmy badanie jakości wody w górnym i dolnym biegu rzeki Ropy, która stanowi centralną oś naszego powiatu gorlickiego. 18 października grupa uczniów wyjechała do Wysowej, aby u samych źródeł, praktycznie przy granicy ze Słowacją, zbadać, jakie zwierzęta żyją w wodzie, określić indeks biologiczny oraz zebrać próbki wody do badań laboratoryjnych. Pobrano tez próbki wody z rzeki ropy w Bieczu.
W listopadzie pani Anna Ziemba przeprowadziła zajęcia laboratoryjne, podczas których uczniowie zajmowali się badaniem jakości tych próbek. Wystąpiły różnice w przebadanych próbkach świadczące o zanieczyszczeniu.
Również w listopadzie pracowaliśmy nad prezentacją na temat indeksu biologicznego naszych wód. Prezentacja ta będzie przedstawiona podczas warsztatów w Estonii, a następnie prezentacje ze wszystkich krajów zostaną opublikowane na Platformie Rezultatów Projektów Erasmus+ – jest to strona Komisji Europejskiej.
W listopadzie i grudniu kontynuujemy wykonanie zadań w międzynarodowej klasie Edmodo.
Tym razem zadanie zostało wyznaczone przez nauczyciela z Węgier – Szilvię Domok. Polega ono na wykonaniu rzeczy użytkowej z butelek po wodzie. Do 20 grudnia trwa konkurs na najlepszą pracę. Zdjęcia wszystkich prac będą opublikowane na platformie Edmodo.
Zachęcamy wszystkich uczniów do udziału w warsztatach i zajęciach organizowanych w ramach projektu. Szczegółowe informacje znajdziecie na naszej projektowej gazetce.
Wizyta partnerska nauczycieli oraz wymiana młodzieży w Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Dominikowicach w ramach projektu „What’s your impact on earth?” – program Erasmus+ – Partnerstwa Strategiczne Szkół. Od 14 do 18 maja 2018 r. uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Dominikowicach gościli grupę 11 nauczycieli i 16 uczniów z Litwy (Joniškio „Aušros” gimnazija – Joniszki), Włoch (Istituto Comprensivo Statale „Michelangelo Buonarroti” – Ripa Teatyna, Chieti ), Estonii (Tallinn Downtown Private School – Tallinn), Węgier (Tapioszolos-Ujszilvas Reformatus Atalanos Iskolaés Ovoda), Portugalii (Agrupamento de Escolas de Ponte de Sor). Wizyta odbyła się w ramach realizowanego od września 2017 roku projektu „What’s your impact on earth?”, a głównym zadaniem organizatorów było podsumowanie części projektu na temat ochrony powietrza.
We wtorek, 15 maja, gości powitali dyrektor szkoły – pani Lidia Foltyn oraz dyrektor OZEA i Pełnomocnik Wójta ds. Oświaty – pani Agata Cup. W programie artystycznym zaprezentowała się grupa najmłodszych mażoretek prowadzona przez pana Romana Korbicza oraz młodzież naszej szkoły, która zaprosiła widzów w muzyczną podróż po krajach Europy. Uczestnicy projektu – zarówno młodzież jak i nauczyciele – gorąco przyjęli młodych wykonawców, po czym rozpoczęły się tematyczne zajęcia.
Młodzież miała w planie prezentację materiałów, przygotowaną wcześniej w swoich krajach, na temat chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza, wykonanie wystawy koszulek „Give me five T-shirts” ukazujących najważniejsze zasady, których musimy przestrzegać, aby chronić środowisko. Uczestnicy warsztatów wykonali również plakaty dotyczące ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami.
Nauczyciele wzięli udział w dwóch lekcjach otwartych. Pierwsza prowadzona była przez panią Sabinę Książkiewicz-Rojek w klasie I i miała za zadanie nauczyć najmłodszych uczniów, jak zostać ekobohaterem. Nauczyciele mogli poznać innowacyjne metody pracy stosowane w naszej szkole. Kolejne zajęcia poprowadzone przez panią Ewę Stępień to nowoczesna lekcja języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjnych (aplikacja Kahoot i Quizlet). Uczniowie pracowali w grupach, rozwiązywali zadania przy pomocy swoich telefonów, łączyli się przez wi-fi, a efekty ich pracy dorośli śledzili na ekranie monitora.
Nauczyciele przedstawili filmy i prezentacje ze swoich krajów, prezentując bardzo nowatorskie metody pracy. Goście z Węgier przybliżyli fantastyczny pomysł na połączenie lekcji języka węgierskiego z naukami przyrodniczymi. Uczniowie musieli nauczyć się technik przeprowadzania wywiadów, a następnie pytali o zagadnienia ekologiczne miejscowe władze, lekarzy i zwykłych ludzi. Litwini pokazali produkcję biomasy na lekcji chemii, Włosi – naukowe i wręcz uniwersyteckie metody badania jakości powietrza i opracowywania wyników. Portugalczycy zaś badali jakość powietrza za pomocą skali porostowej.
Uwieńczeniem zajęć w szkole była wspólna gra ekologiczna, podczas której nauczyciele byli liderami międzynarodowych grup młodzieży. Gra miała za zadanie zapoznać młodzież z działaniami na szczeblu polityki, dotyczącymi uregulowań prawnych o ochronie powietrza, a mianowicie „Clean Air Act” w Stanach Zjednoczonych i Clean Air Programme
w Unii Europejskiej.
Zadania w naszym projekcie dotyczą również aktywności na świeżym powietrzu, dlatego też zaplanowano warsztaty w Karpackiej Troi – zajęcia z łucznictwa oraz średniowieczne gry i zabawy Słowian.
Drugi dzień wizyty upłynął nam w strugach deszczu w Magurskim Parku Narodowym. Została zrealizowana ścieżka edukacyjna w okolicach góry Wysokie, a głównym zadaniem uczestników było oznaczenie jakości powietrza na podstawie skali porostowej. Uczniowie swoje zdjęcia porostów umieszczą na naszym portalu edukacyjnym Edmodo, a najlepsze fotografie zostaną nagrodzone w przyszłym roku.
W czwartek odwiedziliśmy Kraków jako przykład miasta borykającego się z wysokim poziomem zanieczyszczeń powietrza w okresie jesienno-zimowym. Uczniowie poznali przyczyny i uwarunkowania takiego stanu rzeczy oraz główne kierunki działań władz lokalnych. Odwiedziliśmy również Galerię Figur Stalowych będącą znakomitym przykładem tego, co można zrobić z surowców wtórnych i dlaczego warto segregować odpady.
Czas wspólnie spędzony minął szybko, ale pozwolił nawiązać przyjaźnie. Młodzież, nauczyciele oraz rodziny goszczące dzieci nie zapomną tych wspólnych dni, ponieważ wiele mogliśmy się od siebie nauczyć i dostrzec, że w sumie dzieli nas tylko odległość. Rozstaliśmy się w piątek w strugach deszczu i łez.
W marcu międzynarodowym spotkaniem w Portugalii zakończyliśmy cykl zadań związanych z podniesieniem świadomości uczniów na temat ochrony gleby w naszym środowisku. Od kwietnia do czerwca realizujemy ścieżkę związaną z ochroną powietrza „AIR”. Działania rozpoczęliśmy od wspólnego spotkania – 25 kwietnia 2018. W grupach pracowaliśmy nad różnymi zagadnieniami: pod opieką pani Anny Ziemby uczniowie przygotowali prezentację na temat chorób cywilizacyjnych wywołanych zanieczyszczeniem powietrza. Prezentacja ta w języku angielskim była przedstawiona podczas międzynarodowych warsztatów 15 maja 2018 roku w naszej szkole.
Kolejna grupa pod opieką pani Ewy Stępień przygotowała projekty koszulek „Give me five T-shirts”- czyli koszulki „Przybij piątkę” ilustrujące główne zasady, których należy przestrzegać, aby chronić środowisko. Podobne koszulki wykonali uczniowie z 5 krajów partnerskich, a ich wystawa była zaprezentowana w naszej szkole 15 maja.
Zadaniem młodzieży było również przekazać t-shirty lokalnym władzom, aby pokazać zaangażowanie młodego pokolenia w ochronę otoczenia. Miało to miejsce podczas wspólnego spotkania – otrzymała je pani Agata Cup, przedstawicielka gminy Gorlice.
Spośród licznych projektów do realizacji jury w składzie: pani Anna Ziemba, Justyna Bogdan i Bartosz Mituś wybrało koszulki zaprojektowane przez Magdalenę Dudę, Kamilę Kędzior i Natalię Moćko.
{gallery}stories/wydarzenia/2018/erasmus/dom/koszulki{/gallery}
Trzecia grupa zajęła się opracowaniem pytań do gry ekologicznej. Gra składała się z 3 części: część A, najtrudniejsza – pytania dotyczące ustawy „Clean Air Act” i programu Clean Air funkcjonującego w Unii Europejskiej, część B – ogólne pytania dotyczące ochrony środowiska, część C – zabawne zadania ruchowe. Gra została przygotowana w języku angielskim, a zabawa została przeprowadzona 15 maja podczas wspólnych warsztatów w naszej szkole. Liderami grup byli nauczyciele z 5 krajów partnerskich. Nad przebiegiem i przygotowaniem gry czuwali: Szymon Basista, Łukasz Kaszałowicz i Natalia Moćko.
Odbyło się również spotkanie organizacyjne młodzieży, która gościła w swoich domach uczniów z zagranicy.
Przełom kwietnia i maja to również czas intensywnych przygotowań do wizyty uczniów i nauczycieli. Odbywały się próby, poszukiwania utworów muzycznych z każdego kraju partnerskiego. W przygotowaniach wzięli udział: Justyna Bogdan i Karolina Jasińska – prowadzenie i śpiew, Magdalena Bąk – wykonała solo piosenkę litewską i estońską, Kinga Święs – gitara i śpiew, Kacper Wąs – akordeon, Michał Hajduk – gitara w duecie z Karoliną, Krzysztof Kędzior – puzon. Uczennice z klasy III gimnazjum: Zuzanna Zawadowicz, Sylwia Woźniak, Magdalena Krężołek, Karolina Sotnicka, Natalia Moćko, Francesca Aliberti grupowo wystąpiły w repertuarze portugalskim –
Nauczyciele z kolei przygotowywali się do lekcji otwartych oraz prowadzili lekcje na zewnątrz „outdoor classes”. Scenariusze tych zajęć, filmy i zdjęcia będą umieszczone na portalu Komisji Unii Europejskiej służącemu do dzielenia się rezultatami projektów (lekcja otwarta Eco-hero prowadzona przez mgr Sabinę Książkiewicz-Rojek, lekcja języka angielskiego – mgr Ewa Stępień, lekcja fizyki – mgr Karolina Górska, godzina wychowawcza – uczennice klasy VII).
Od 26 kwietnia rozpoczęliśmy również „walking week”, w ramach którego zorganizowano Dzień Piechura i rajd szkolny. 26 kwietnia 2018 roku odbył się w naszej szkole Pedi Bus Day, czyli Dzień Piechura. Chętne dzieci spotkały się o godzinie 7:30 rano z nauczycielami, aby spacerem przejść do szkoły na lekcje. Akcja została zorganizowana w ramach projektu „What’s your impact on earth?” promującego aktywny tryb życia. Dzieci ze wszystkich krajów partnerskich: Litwy, Włoch, Portugalii, Estonii i Węgier w wybrany dzień dotarły do szkoły na piechotę, zamiast jechać samochodem lub autobusem szkolnym.
Rajd szkolny do Folusza odbył się 30 kwietnia 2018 roku i był połączony z obchodami święta uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Tutaj również odbyła się lekcja historii „w terenie”, czyli konkurs historyczny dla wszystkich klas przygotowany przez mgr Małgorzatę Krzemińską.
WARSZTATY W PORTUGALII W DNIACH OD 19 DO 23 MARCA 2018
Warsztaty ekologiczne w Portugalii – Erasmus+
Meble ekologiczne
Zespoły klasowe intensywnie pracowały po lekcjach, spotykając się u siebie w domach, aby przygotować fantastyczne meble i dekoracje wykonane w 100% z surowców wtórnych. Efekty pracy zostały zaprezentowane 7 marca 2018 roku.
Połączenie ekologii i języka angielskiego może wydawać się niemożliwe, a jednak wiele najnowszych wynalazków i technologii czerpie nazewnictwo z tego języka i jeśli chce się naprawdę być „na czasie”, to specjaliści po prostu muszą korzystać z literatury angielskiej.
Nasza szkoła w tym roku uczestniczy w programie Partnerstwa Strategicznego w ramach Erasmus+, w którym posługujemy się językiem angielskim z partnerami z Europy i omawiamy zagadnienia ekologiczne. Dlatego też w celu upowszechnianie rezultatów projektu wypracowanych przez uczniów na platformie edukacyjnej Edmodo zorganizowany został konkurs „ekologicznego” języka angielskiego dla najmłodszych „Eco Happy Kids”. Konkurs ten, jak co roku, odbył się w naszej szkole 1 marca 2018 r. i wzięło w nim udział 11 uczniów klas III z sześciu szkół podstawowych gminy Gorlice. Najlepsi okazali się: Mateusz Szczerba ze Szkoły Podstawowej w Kwiatonowicach oraz Wiktor Haluch i Jan Kuźma ze Szkoły Podstawowej w Kobylance. Z naszej szkoły Kacper Nalepa bardzo dobrze poradził sobie z trudnym słownictwem, zadaniami gramatycznymi i zajął ostatecznie 4. miejsce.
Serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielkom języka angielskiego, które podjęły trud przygotowania swoich podopiecznych do konkursu. Są to panie: Anna Stępień (SP w Kwiatonowicach), Katarzyna Jagielska-Liana (SP w Klęczanach), Katarzyna Woźniak (SP w Kobylance), Joanna Wolska (SP w Bystrej). Organizatorami konkursu były panie: Ewa Stępień i Małgorzata Takeuchi.
Nagrody konkursowe zakupiono w ramach projektu „What’s your impact on earth?” finansowanego przy wsparciu Komisji Europejskiej z programu Erasmus + – Partnerstwa Strategiczne na rzecz edukacji szkolnej.
Pierwsze koty za płoty…
Za nami rok 2017 i pierwsze kroki, które stawialiśmy w projekcie Erasmus+. Od listopada aktywni uczestnicy projektu spotkali się klika razy oraz pracowali w sieci na portalu Edmodo.
W listopadzie zadaniem uczniów w międzynarodowej klasie Edmodo było opracowanie ciekawych zadań dla najmłodszych uczniów o tematyce ekologicznej, aby mogli przygotować się do konkursu Eco-Happy Kids. Konkurs ten dla uczniów gminy Gorlice odbędzie się w naszej szkole 1 marca 2018 roku. Natomiast zadanie grudniowe opublikowane przez nauczycielkę z Węgier Szilvię Domok polegało na wykonaniu ozdoby świątecznej z materiałów pochodzących z recyklingu. Wasze prace, drodzy uczniowie, były bardzo ciekawe i okazuje się, że można stworzyć całkiem pomysłowe rzeczy. Powstał nawet jeden film wykonany przez naszą uczennicę Magdę z klasy II gimnazjum.
W listopadzie pracowaliśmy również nad prezentacją na temat zagrożeń ekologicznych w Polsce. Uczniowie podjęli tematy: smog, katastrofa po huraganie w miejscowości Suszek, powodzie, wycinka drzew w Puszczy Białowieskiej. Prezentacje ze wszystkich krajów będą opublikowane jako jeden z rezultatów projektu na Platformie Rezultatów Projektów Erasmus+ – jest to stronie Komisji Europejskiej.
22 listopada 2017 r. po raz pierwszy połączyliśmy się z naszymi partnerami za pomocą Skype’a. Miała to być wideokonferencja łącząca wszystkie 6 krajów, ale z przyczyn technicznych udało się nam nawiązać połączenie jednocześnie z Litwą, Węgrami i Portugalią, a potem indywidualnie z Estonią. Uczniowie mogli się zobaczyć, pozdrowić, opowiedzieć, czym się interesują.
29 listopada 2017 r. pani Anna Ziemba przeprowadziła w dwóch grupach zajęcia laboratoryjne, podczas których uczniowie zajmowali się badaniem jakości próbek gleby zebranych z różnych stanowisk. Gleba ogrodowa okazała się bogata w sole mineralne, natomiast próbki zebrane blisko dróg miały gorszą strukturę oraz były kwaśne, co świadczy o ich zanieczyszczeniu. Zajęcia praktyczne zawsze są ciekawsze i bardziej ekscytujące. Miejmy nadzieję, że pierwsze doświadczenia nabyte w szkole podstawowej staną się motorem do dalszego rozwoju.
Grudzień upłynął nam pod znakiem świątecznych przygotowań. We współpracy z firmą Arpi został opracowany projekt kalendarza na rok 2018 oraz tablica informacyjna Erasmus+. 13 grudnia uczniowie spotkali się, aby wykonać i napisać kartki świąteczne do wszystkich naszych partnerów, które jeszcze przed świętami wraz z kalendarzami powędrowały do Włoch, Litwy, Estonii, Portugalii i na Węgry. Niektóre szkoły otrzymały nasze paczki jeszcze w grudniu, natomiast najpóźniej przesyłki dotarły do Estonii i na Węgry – 8 stycznia 2018 roku.



Erasmus+
Współczesne programy unijne dają możliwość współpracy międzynarodowej. Nasza szkoła pozyskała partnerów i przez kolejne dwa lata będzie u nas realizowany projekt „What’s your impact on earth?” – „Jaki jest twój wpływ na środowisko?” wspólnie ze szkołami z Włoch, Węgier, Estonii, Portugalii i Litwy.
Partnerstwa strategiczne w ramach programu Erasmus Plus polegają na międzynarodowej współpracy placówek edukacyjnych, lokalnych lub regionalnych władz odpowiedzialnych za oświatę i innych organizacji działających na rzecz edukacji szkolnej. Celem działań jest zainicjowanie długofalowych zmian, wprowadzenie innowacji i dobrych praktyk wszędzie tam, gdzie jest to niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia, a w szczególności rozwijanie kompetencji kluczowych i przekrojowych, podnoszenie jakości wczesnej edukacji i opieki oraz wzmacnianie kompetencji zawodowych nauczycieli. Projekt umożliwia wzmocnienie potencjału organizacji do działań na szczeblu międzynarodowym oraz wymianę metod, praktyk i idei.
W ramach projektu przewidziano:
– działania promujące zdrowy, ekologiczny tryb życia,
– warsztaty na temat ochrony powietrza, wody, ziemi,
– zajęcia językowe, komunikację z uczniami z krajów partnerskich,
– warsztaty metodyczne dla nauczycieli,
– pracę na platformach Edmodo i eTwinning,
– zajęcia językowe,
– wyjazdy szkoleniowe dla młodzieży i nauczycieli: Portugalia – marzec 2018, Estonia
i Włochy w roku szkolnym 2018/2019 (po 3 uczniów),
– wizyta uczniów i nauczycieli z krajów partnerskich w naszej szkole – maj 2018.
Kwota dofinansowania wynosi 25 250,00 euro.
Pierwszym naszym zadaniem jest opracowanie logo projektu. Zachęcamy uczniów do wzięcia udziału w tym międzynarodowym konkursie. Być może Twój pomysł będzie wykorzystany
w sześciu krajach europejskich?
Osoby chętne do współpracy zapraszamy do zgłoszenia się do koordynatorów projektu – pani Małgorzaty Takeuchi i pani Ewy Stępień. Poszukujemy chętnych, którzy chcą się zaangażować i brać udział w projekcie jako grupa tworząca Zespół Projektowy.
tekst: Małgorzata Takeuchi
zdjęcia: Małgorzata Takeuchi

Dominikowice w obiektywie
