Smaller Default Larger

Wizyta partnerska nauczycieli oraz wymiana młodzieży w Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Dominikowicach w ramach projektu "What's your impact on earth?" - program Erasmus+ - Partnerstwa Strategiczne Szkół

             Od 14 do 18 maja 2018 r. uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Dominikowicach gościli grupę 11 nauczycieli i 16 uczniów z Litwy (Joniškio "Aušros" gimnazija  - Joniszki), Włoch (Istituto Comprensivo Statale "Michelangelo Buonarroti" -  Ripa Teatyna, Chieti ), Estonii (Tallinn Downtown Private School - Tallinn), Węgier (Tapioszolos-Ujszilvas Reformatus Atalanos Iskolaés Ovoda), Portugalii (Agrupamento de Escolas de Ponte de Sor). Wizyta odbyła się w ramach realizowanego od września 2017 roku projektu „What's your impact on earth?”, a głównym zadaniem organizatorów było podsumowanie części projektu na temat ochrony powietrza.

             We wtorek, 15 maja, gości powitali dyrektor szkoły - pani Lidia Foltyn oraz dyrektor OZEA i Pełnomocnik Wójta ds. Oświaty - pani Agata Cup. W programie artystycznym zaprezentowała się grupa najmłodszych mażoretek prowadzona przez pana Romana Korbicza oraz  młodzież naszej szkoły, która zaprosiła widzów w muzyczną podróż po krajach Europy. Uczestnicy projektu – zarówno młodzież jak i nauczyciele - gorąco przyjęli młodych wykonawców, po czym rozpoczęły się tematyczne zajęcia.

Młodzież miała w planie prezentację materiałów, przygotowaną wcześniej w swoich krajach, na temat chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza, wykonanie wystawy koszulek "Give me five T-shirts" ukazujących najważniejsze zasady, których musimy przestrzegać, aby chronić środowisko. Uczestnicy warsztatów wykonali również plakaty dotyczące ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami.

Nauczyciele wzięli udział w dwóch lekcjach otwartych. Pierwsza prowadzona była przez panią Sabinę Książkiewicz-Rojek w klasie I i miała za zadanie nauczyć najmłodszych uczniów, jak zostać ekobohaterem. Nauczyciele mogli poznać innowacyjne metody pracy stosowane w naszej szkole. Kolejne zajęcia poprowadzone przez panią Ewę Stępień to nowoczesna lekcja języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjnych (aplikacja Kahoot i Quizlet). Uczniowie pracowali w grupach, rozwiązywali zadania przy pomocy swoich telefonów, łączyli się przez wi-fi, a efekty ich pracy dorośli śledzili na ekranie monitora.

Nauczyciele przedstawili filmy i prezentacje ze swoich krajów, prezentując bardzo nowatorskie metody pracy.  Goście z Węgier przybliżyli fantastyczny pomysł na połączenie lekcji języka węgierskiego z naukami przyrodniczymi. Uczniowie musieli nauczyć się technik przeprowadzania wywiadów, a następnie pytali o zagadnienia ekologiczne miejscowe władze, lekarzy i zwykłych ludzi. Litwini pokazali produkcję biomasy na lekcji chemii, Włosi - naukowe i wręcz uniwersyteckie metody badania jakości powietrza i opracowywania wyników. Portugalczycy zaś badali jakość powietrza za pomocą skali porostowej.

 Uwieńczeniem zajęć w szkole była wspólna gra ekologiczna, podczas której nauczyciele byli liderami międzynarodowych grup młodzieży. Gra miała za zadanie zapoznać młodzież z działaniami na szczeblu polityki, dotyczącymi uregulowań prawnych o ochronie powietrza, a mianowicie "Clean Air Act" w Stanach Zjednoczonych  i Clean Air Programme
w Unii Europejskiej.

Zadania w naszym projekcie dotyczą również aktywności na świeżym powietrzu, dlatego też zaplanowano warsztaty w Karpackiej Troi - zajęcia z łucznictwa oraz średniowieczne gry i zabawy Słowian.

 Drugi dzień wizyty upłynął nam w strugach deszczu w Magurskim Parku Narodowym. Została zrealizowana ścieżka edukacyjna w okolicach góry Wysokie, a głównym zadaniem uczestników było oznaczenie jakości powietrza na podstawie skali porostowej. Uczniowie swoje zdjęcia porostów umieszczą na naszym portalu edukacyjnym Edmodo, a najlepsze fotografie zostaną nagrodzone w przyszłym roku.

W czwartek odwiedziliśmy Kraków jako przykład miasta borykającego się z wysokim poziomem zanieczyszczeń powietrza w okresie jesienno-zimowym. Uczniowie poznali przyczyny i uwarunkowania takiego stanu rzeczy oraz główne kierunki działań władz lokalnych. Odwiedziliśmy również Galerię Figur Stalowych będącą znakomitym przykładem tego, co można zrobić z surowców wtórnych i dlaczego warto segregować odpady.

            Czas wspólnie spędzony minął szybko, ale pozwolił nawiązać przyjaźnie. Młodzież, nauczyciele oraz rodziny goszczące dzieci nie zapomną tych wspólnych dni, ponieważ wiele mogliśmy się od siebie nauczyć i dostrzec, że w sumie dzieli nas tylko odległość. Rozstaliśmy się w piątek w strugach deszczu i łez.

 Małgorzata Takeuchi